Tuesday, March 10, 2015

asam pedas ikan mayong

Asam pedas ikan mayong


Hari nie nak berciter tentang asam pedas. Lauk favourite aku.
Berciter psal msak asam pedas nie, terkenang zaman baru kahwin. Kena masak asam pedas, kelakor gila. Aku siap call ayah aku tnya mcm mana msak.
Tp takkan stiap kali nak msak, nak kena call kan. Jadi aku amik salah satu nasihat, tumis lada smpai garing dlm 5 minit.
Jadi, kerana kebedulan, aku tumis tgk jam. Hahaha
Tp betul ler, pratikal tu mmg penting. Zmn aku anak dara, aku cuma mnolong sediakan bahan masak, yg masak mak aku. Jadi bila sendiri kena masak, maka panik ler.
Tapi dari segi positifnya, aku menguasai 80% lauk favourite suami. Diulang 80% myamai rasa masakan mak mentua aku.
Hihihi...
Ok, gambar bawah nie, lauk ikan mayong favourite sepanjang zaman. Paling suka bahagian ekor & kepala. Yang bahagian isi, goreng kunyit yang terbaik.
Nak tau rahsia masak asam pedas sedap,
Selain bahannya,,latihan berterusan yang penting.
Bak mek salleh ckp, practice makes perfect

No comments: